Eerste dagen ziekenhuis - Reisverslag uit Adi, Congo, Democratische Republiek v van Meriam Erp - WaarBenJij.nu Eerste dagen ziekenhuis - Reisverslag uit Adi, Congo, Democratische Republiek v van Meriam Erp - WaarBenJij.nu

Eerste dagen ziekenhuis

Door: Meriam

Blijf op de hoogte en volg Meriam

11 Juli 2012 | Congo, Democratische Republiek v, Adi

Het is weer even gelukt om op internet te komen!!!
Mijn eerste dagen in het ziekenhuis heb ik gehad. Maandag heb ik op intern gestaan, dinsdag IC en vandaag op chirugie. Het was erg interessant allemaal! Het is niet zoals in nederland, maar dat had ik al wel verwacht.
Heb begon op de interne afdeling. De mentaliteit is hier anders dan in nederland vind ik. De mensen zijn super aardig. Maar als er een patient naar de behandelkamer komt en die komt moeilijk op de behandeltafel zullen ze niet helpen (tenminste niet degene waarbij ik afgelopen dagen heb meegelopen). De familie doet hier veel van de zorgen. De zorgen voor de patient, regelen medicijnen, wassen, en zorgen voor eten. Wat de verpleegkundige doen is de medicatie geven die geinjecteerd moet worden en wondzorg. Het zorgt wel voor veel rust, want je kunt veel zitten en hebt geen werkdruk. Tijdens de behandeling van een patient kwam er een moeder binnen die wilde naar huis met haar dochter. De arts vond dit geen goed idee had hij die morgen gezegt. Toch wilde de moeder gaan. De verpleegkundige laat dus de patient voor wat het is en is een uur gaan zoeken naar de dokter om te praten met de moeder.
Dinsdag stond ik op IC. Hier komen de patient rechtsstreeks vanaf de operatiekamers naar de IC. Je hebt een grote zaal met 9 bedden waar je goed overzicht heb over de mensen. Toch vind ik dat ze te weinig langs gingen om te controleren hoe het gaat met de mensen. Ze wachten tot familie komt, maar zullen vaak niet uit zichzelf gaan kijken. Ook doen ze geen controles ondanks dat patienten rechtsstreeks van OK komen. Maarja. (Een detail. Ik hoorde gisteren van Annemarie dat hier verpleegkundige ook operaties uitvoeren!!!! Denk dat ik hier ga werken! Lijkt mij ook wel interessant, maar ook eng :P ).
Iedere ochtend voor de dienst begint komt al het ziekenhuis personeel bij elkaar om de dag te beginnen met gebed en een stuk uit de bijbel. Vandaag hadden we in plaats daarvan een les over meningitus. Erg interessant geloof ik, maar kon er niet veel van volgen.
Ik heb het erg naar mijn zin in het ziekenhuis. Er zijn wat punten die ik anders zou doen, maar ze hebben ook zeker hele goed punten. Zo wassen en desinfecteren ze wel allemaal vaak hun handen. Dit vind ik erg goed van ze!
Morgen sta ik op de materniteit. Ik zal dan bij de consulaties zijn. Als er een bevalling komt dan zal ik waarschijnlijk daar heen gaan. Vrijdag mag ik naar de operatie kamer! Ben erg benieuwd. Tijdens mijn stage in nederland heb ik ook operaties bijgewoond, maar dat zal vast niet te vergelijken zijn.
Volgende week sta ik heel de week op de kinderafdeling. Het weekend ga ik naar een ander ziekenhuis hier in de buurt. De laaste week sta ik weer hier op de materniteit.

Even nog over zondag. Bedacht me ineens dat ik daar ook nog niks over had verteld. Was een erg mooie, maar lange dienst. Het duurde van 9.00-13.30. Er werden 33 mensen gedoopt. Sommige waren echt nog heel jong (rond 12 jaar oid). De dienst bestond uit 3 delen. Eerst het doopgedeelte, dan ' gewone' dienst met preek, en toen avondmaal.
Het was helaas niet in het frans dus heb het niet kunnen volgen. Na de dienst gingen we gesamelijk eten. Annemarie en ik moesten naar het huis van de dominee. Hier waren nog een paar dominees en ' wijze mannen'. Ze moesten erg lachen om mij en observeerde mij goed. Maar het was erg gezellig.
En dan om af te sluiten. Ik heb heel goed nieuws. Mijn koffer is gevonden. Hij staat sinds gisteren in Matoke Inn. Hij wordt dit weekend als het goed is meegenomen door iemand naar Arua. Daar wordt hij als het goed is maandag op de vrachtwagen mijn kant op gezet!!! Ik kan niet wachten!

  • 11 Juli 2012 - 19:53

    Bart Jan:

    "Het was helaas niet in het frans dus heb het niet kunnen volgen." Alsof jij een Franse dienst wel kunt volgen ?!

  • 11 Juli 2012 - 21:38

    Papa:

    Fijn weer iets van je te horen !
    Geweldig wat je daar allemaal vertelt. Als ik dit zo lees dan merk ik gewoon dat je geniet; en dus geniet ik. Ik merk dat je veel Frans spreekt: je begint het Nederlands al te verleren (aan je spelvouten te zien :-) ).
    Ik hoop dat je koffer zo zonder begeleiding toch ongeschonden op de juiste plek aankomt. Is ook leuk voor Annemarie want die zal wel uitzien naar de dropjes etc.
    Meriam, ik zie al weer uit naar je nieuwe blog.
    Groetjes, je allerliefste papa

  • 14 Juli 2012 - 16:40

    Annemarie:

    Hoi Ton,
    Er was in Matoke Inn een Amerikaan en die heeft ons drop gegeven, maar neit zoals de Nederlandse drop. Daar ga ik dus echt van genieten als de koffer er is. Echter, ik mis het niet als ik het niet heb. Ik geniet ook van het enthousiasme van Meriam. Ze mag terugkomen als ze met haar studie klaar is.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Congo, Democratische Republiek v, Adi

Congo

Deze zomer ga ik naar Congo. Daar mag ik werken in het ziekenhuis.

Recente Reisverslagen:

05 Augustus 2012

''Thuis''

01 Augustus 2012

Heimwee

28 Juli 2012

Trotse broers :D

16 Juli 2012

Bijna!!!

14 Juli 2012

Materniteit en operaties
Meriam

Actief sinds 05 April 2012
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 10444

Voorgaande reizen:

30 Juni 2012 - 02 Augustus 2012

Congo

Landen bezocht: