Materniteit en operaties - Reisverslag uit Adi, Congo, Democratische Republiek v van Meriam Erp - WaarBenJij.nu Materniteit en operaties - Reisverslag uit Adi, Congo, Democratische Republiek v van Meriam Erp - WaarBenJij.nu

Materniteit en operaties

Door: Meriam

Blijf op de hoogte en volg Meriam

14 Juli 2012 | Congo, Democratische Republiek v, Adi

Wat een leuke eerste week hier in Adi en het ziekenhuis heb ik gehad!!! Vooral donderdag en vrijdag heb ik het reuze naar mijn zin gehad. Donderdag stond ik op de materniteit. Het begon in de ochtend met alle moeders en babys langsgaan. Dat zijn er best veel. Denk dat het er toch wel 30 waren die er liggen in het ziekenhuis. Allemaal controleren. Hartstikke leuk :D
Er was die nacht een tweeling geboren, prematuur, en echt super schattig. Wij noemen ze Annemarie en Meriam :D Later gingen we een ronde maken voor de injecties. Ook ik mocht ze doen. Dus ik heb een prik gegeven aan Annemarie, +- 1,6 kg!!! Vond het ergens toch stiekem heel zielig :P Hierna kwamen alle babys langs om navelverzorging te doen, daarna was het tijd voor de vrouwen die een keizersnede hadden gehad om hun wonden te verzorgen. Op donderdag is het ook consultatie dag. Dus alle zwangere vrouwen uit de omgeving kunnen langskomen om nagekeken te worden. Hier heb ik aan veel buiken mogen voelen en hartslagen mogen luisteren. Toen het bijna tijd was voor mij om naar huis te gaan was er een vrouw die weeen had. Ik vind het erg leuk om die bevalling te doen. Ze was zwanger van haar 9e kind! Dus als ze eenmaal bezig zou zijn zou het waarschijnlijk snel gaan. Dus hadden we afgesproken met verpleegkundige van de avonddienst dat ze zou bellen als het bijna zover was. Na een uurtje thuis te zijn geweest werden we gebeld dat en werd er gevraagd of we snel naar het ziekenhuis konden komen. Annemarie en ik zijn dus snel daar naar toe gegaan en om 16.15 waren we daar. We hadden afgesproken dat de verpleegkundige de bevalling zou doen, omdat ik het nog nooit zelf heb gedaan. De volgende zou ik dan mogen doen. Het is toch wel handig om te weten hoe ze hier dingen doen, want is niet altijd hetzelfde als dat ik leer op school. De vrouw had echter al 2 dagen niet meer gegeten en had niet echt veel kracht meer. Ze weigerde om te persen. Niet handig dus. Tegelijker tijd was Annemarie naar een vrouw van de afdeling gegaan, omdat we die ochtend bij de overdracht hoorde dat ze al 5 dagen vruchtwater verloor. Annemarie wilde dus gaan luisteren naar de harttonen van de baby. Deze kon ze helaas niet vinden. Even later lukte het iemand anders wel. Een uur later kwam de vrouw zelf weer naar de ' bevalkamer'. Toen werden de harttonen weer niet gevonden en werd er besloten om een spoedkeizersnede te doen. Annemarie ging met deze vrouw mee. Op de hele afdeling staat maar 1 verpleegkundige en die hielp daar ook even mee. Ik stond er dus alleen voor. Maar de vrouw was erg eigewijs en was dus moeilijk om iets mee te doen. Ook vorderde de ontsluiting niet. Ze wilde perse een keizersnede (ook zodat ze meteen gesteriliseerd kon worden) en persde dus niet. Annemarie kwam helaas toen terug met een dood babytje. Ze was net overleden :( Echt heel zielig! Maar ondertussen gingen we de vrouw die ik opvolgde ook klaar maken voor OK. Ik ben ook bij de operatie geweest!! Was echt super mooi! Het duurde even voor de baby op gang kwam en ik was bijna bang dat ook deze het niet zou redden, maar gelukkig ging hij op een gegeven moment toch huilen :D Annemarie en ik waren best moe want was al ongeveer 20.30 en we hadden nog niet gegeten sinds de middag en hadden heel de middag gestaan. Maar toen we wilde gaat kwam er een andere vrouw van de afdeling die er lag vanwege dat haar baby al was overleden in de buik. De verpleegkundige wilde dat ik daar nog een vaginaal onderzoek bij zou doen om te kijken of ik die goed zou interpreteren. Ze was echter al volledig en dus bleven we ook bij die bevalling. Na een paar minuten was het babytje er al. Was heel apart om te zien. De huid liet al los omdat het al een tijdje overleden was (verdere details zal ik besparen). We gingen dus met niet zo'n heel leuk gevoel naar huis. Ik had namelijk gehoopt een bevalling te mogen doen en in plaats daarvan waren er 2 keizersnedes en 1 gewone bevalling, waarbij 2 kindjes overleden waren. Maar als ik weer op de materniteit sta hoop ik wel een gewone bevalling te mogen doen, meerdere zelfs!!!
Vrijdag stond ik op operatiekamer. Erg leuk!!! Je kan er gewoon binnen wandelen :P Het is zeker niet zo steriel als in nederland. Ik heb 2 grote operaties gezien en 2 kleine (waarvan 1tje was van een meisje dat een maiszaadje ver achter in haar neus had geduwd). Bij de tweede grote operatie was ik zelfs even assisent. De assisent was verdwenen, ze lopen gewoon in en uit tijdens de operatie, en dus moest ik het doen. Maar ik heb het heel goed gedaan (hoefde niet te helpen snijden oid, moest spullen aangeven, ed).
Vandaag ben ik naar Ingbokolo gegaan. Het grotere plaatsje hier in de buurt. We zijn naar de markt geweest. Erg leuk om te zien. Het is dat ik nu geen fotos erop kan zetten vanwege internet. Maar als ik weer in Oeganda ben ik het internet doet het beter dan zal ik heel was fotos erop zetten. Want ik heb termieten gegeten!!! En dat moeten jullie zeker zien :D Ze zijn nog best lekker, je moet gewoon niet zo nadenken wat je eet en zeker niet de termieten gaan bestuderen voordat je ze in je mond stopt!
Mijn koffer is gisteren aangekomen in Arua. Hij is dus nog maar +-50 km van mij verwijderd. Als het goed is komt hij maandag avond deze kant op :D Kan niet wachten.

  • 14 Juli 2012 - 17:38

    Oma Van Erp:

    Heel interessant zeg, wat jij daar allemaal meemaakt ! Je doet veel ervaring op en zult enorm veel te vertellen hebben als je terug bent.
    groetjes van Oma van Erp

  • 14 Juli 2012 - 18:45

    Marlieke:

    Wow je bent in ieder geval heel wat ervaringen rijker na deze reis! (:
    Maar eehm je bedankte mij nog wel zo aardig voor de zon, maar nu wil ik hem zo onderhand wel weer een beetje terug! Deze zomer staat op het punt de koudste zomer sinds 25 jaar in Nederland te worden! Dus zullen we anders iets van een compromis sluiten ofzo, want ik gun het jullie ook hoor maar de zon is hier echt heeeel hard nodig nu!
    Naja in ieder geval wens ik je nog een fijne tijd daar. Ook hoop ik met je mee op de bavallingen die je mag doen en natuurlijk je koffer!
    x.

  • 14 Juli 2012 - 18:48

    Marlieke:

    (.... 'bavallingen' in mijn reactie moest natuurlijk 'bevallingen' zijn ghege)

  • 14 Juli 2012 - 19:10

    Annemarie:

    Hoi Marlieke,
    We willen je best wel de zon sturen, maare...die verschijnt hier ook maar zelden. Het is hier regentijd en het regent dus wel elke dag. Maar goed, je mag hem morgen wel hebben, vandaag was het lekker, alleen toen we terugliepen van Ingbokolo begon het iets te regenen. ;-)

  • 16 Juli 2012 - 08:39

    Annelies:

    Wat een heerlijke verhalen. Ik zou maar wat graag over je (jullie) schouder willen meekijken en dan ook een stukje termietencake willen proeven natuurlijk. Dat is weer eens wat anders dan chococake of appelroomboterkoek. Ook groetjes van Oma Z. Heb haar gisteren jouw verhalen voorgelezen. Als je voor altijd de naar het buitenland gaat, zal ze zelf een Laptop aan gaan schaffen. Kan ze zvanuit de eerste hand met je meeleven. Liefs

  • 16 Juli 2012 - 16:43

    Meriam Van Erp:

    Wat leuk om allemaal te lezen!!! Jullie zijn allemaal van harte welkom. Tip: Neem Nel mee, die heeft ook al aangegeven deze kant op te willen komen:D Dan zullen wij lekker termietencake voor jullie gaan bakken

  • 16 Juli 2012 - 18:34

    Annemarie:

    Hoi Annelies,
    Je mag ook zo wel komen als Meriam er niet is hoor. Dan neem je gewoon Nel mee. De boeken die Meriam aan het lezen is, heeft Nel opgestuurd een keer. Ik vind ze ook erg goed!!! Dus bij deze nogmaals, Nel van Wengerden...bedankt.

  • 17 Juli 2012 - 14:10

    Vera Rienstra:

    Wat bijzonder allemaal! Leuke en minder leuke dingen, maar zo de moeite waard! Termietencake, da's pas andere koek! Wel een heel avontuur!
    Hartelijke groeten,
    Vera

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Congo, Democratische Republiek v, Adi

Congo

Deze zomer ga ik naar Congo. Daar mag ik werken in het ziekenhuis.

Recente Reisverslagen:

05 Augustus 2012

''Thuis''

01 Augustus 2012

Heimwee

28 Juli 2012

Trotse broers :D

16 Juli 2012

Bijna!!!

14 Juli 2012

Materniteit en operaties
Meriam

Actief sinds 05 April 2012
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 10440

Voorgaande reizen:

30 Juni 2012 - 02 Augustus 2012

Congo

Landen bezocht: